Napsali o nás
CZECHDESIGN.CZ – 07.03.2004 Ještě neskončila ani letošní zima, a už se našlo mnoho lidí, které zajímala ta příští. Minulý týden probíhal v Brně mezinárodní veletrh módy a doplňků pro sezonu podzim a zima 2004/2005.
Zahajovací večer byl poctou české módě a Asociaci textilního, oděvního a kožedělného průmyslu ATOK. Byly prezentovány kolekce Michaely Bakotové a návrhářského tandemu D. T. Leitner. Večer gradoval světovou premiérou kolekce, kterou milánský návrhář Pierluigi Fucci vytvořil pro sezonu podzim – zima 2004/2005.
Slavnostní zahájení bylo již poosmé příležitostí k předání prestižních cen časopisu TextilŽurnál „Zlaté ramínko“. Za rok 2003 je získaly společnosti Grund Mladé Buky, Sariana Slovensko a pietro filipi.
Při veletrhu KABO byla pošesté vyhlášena soutěž Top Model. Česká obuvnická asociace a redakce časopisu Kožařství ocenily exponáty osmi firem. Absolutními vítězi se staly společnosti Wendel CZ Brno za dámskou zimní obuv a Jiří Šnobl Třebíč s pánskou společenskou obuví.
Největší tajenkou slavnostního Galavečera bylo jméno návrháře, jehož kolekce nejvíce zaujala odbornou porotu složenou z výtvarníků a novinářů módních i odborných časopisů. Předsedkyně poroty akademická malířka Julia Sabová mohla k vítězství pogratulovat svému studentovi z Vysoké školy výtvarných umění Bratislava Lukášovi Kimličkovi, jehož kolekce NEOPINK zvítězila v konkurenci dalších osmi finalistů.
Přes Lukášovo mládí nejde o první ocenění v kariéře. Již v době studia na Střední průmyslové škole oděvní v Trenčíně získal hlavní cenu v mezinárodní soutěži Euro Top Fashion 2000 v chorvatském Varaždínu, dvakrát zvítězil také v soutěži mladých módních tvůrců SPŠO Trenčín a v soutěži Módny tvorca roku 2003 získal hlavní cenu za kolekci „Dálný východ“. Mimo jiné je také autorem kostýmů pro reklamní spot veletrhu Trenčín město módy 2002.
Do Brna přivezl kolekci s prvky minimalismu, punku a gotiky, v níž vedle dámských šatů nechyběly ani modely pro pány. Převažovala černá barva v kombinaci s růžovou a šedou. Jednoduché linie oživily detaily z umělé kožešiny, tylu a černé a růžové řemínky, zaujala také barevně i stylově dokonale sladěná obuv.
Vedle titulu Top Styl Designer kolekce NEOPINK Lukášovi Kimličkovi přinesla také štědrou finanční podporu pro tvorbu nové autorské kolekce, kterou se představí hostům Galavečera veletrhu STYL v srpnu 2004.
První veletržní den vyvrcholil prezentací autorských kolekcí oděvních návrhářů z Česka (Taťána Kovaříková, Eva Brzáková, Petr Kalouda a E.daniely), Slovenska (Vladimíra Bebčáková), Běloruska (Ivan Ajplatov) a Německa (Andreas Trommler).
Přehlídku otevřela Taťána Kovaříková, jejíž modely jsou velice ženské a vynikají perfektním střihem. Kombinace kůže a kožešiny, módní podkolenky a černé sukně s bílou spodničkou byly typickými prvky modelů vhodných nejen na přehlídková mola. Taťána, která dlouhodobě spolupracuje s Helenou Vondráčkovou, Leonou Machálkovou, Tinou Pletánkovou nebo Barbarou Nesvadbovou, svou kolekcí určitě nezklamala.
Kolekce Evy Brzákové vznikla v době jejího postgraduálního studia na Umělecké univerzitě v Berlíně. Modelům inspirovaným módou 30. let dominovaly přiléhavé kalhoty a výrazné průstřihy ve tvaru „V“, ať už na kolenou či zádech. Obzvlášť při chůzi vynikla bílá kombinéza s rozevlátým pláštěm, ale jinak barevně převažovala černá a béžová.
Z Běloruska přicestoval Ivan Ajplatov, který v kolekci pret-á-porter jaro – léto 2004 kombinuje různé styly, experimentuje s materiály a ironizuje současnou společnost. Jeho modely byly provokativně mladistvé a hravé. V jednom okamžiku se kožená mikromini malým kouzlem proměnila ve skotský kilt. Ajplatov pracuje s ruskou krajkou, kůží a denimem, který se nebojí využít ani ve společenském oděvu, jak dokázal v modelu se spirálově sešitými kalhotami a korzetem.
A konečně přicházejí na molo pánové. Kolekce Andrease Trommlera představila dokonale elegantního muže. Širší, rovně střižené kalhoty, kabátky či pláště se zvýrazněným pasem, kontrastní barvy a jemné proužky – to vše podtrhlo mužskou individualitu. Odvážněji, ovšem nikoli divoce, působil model s průhlednou košilí v černém obleku. Uvolněné, pohodlné a elegantní modely by pro mužské šatníky určitě byly zajímavým oživením.
Následující kolekci Vladimíry Bebčákové prozářily šperky z jablonecké bižuterie. Své umění vyjádřila modely zhotovenými z netradičně prostříhané kůže v kombinaci s krajkami různých barev. Ani průstřihy na choulostivých partiích nepůsobí v jejím provedení vulgárně.
Večerním velkoměstem se inspiroval Petr Kalouda, který v kolekci s názvem Bulvár oživil podzimní klidné odstíny neonovými barvami. Pánům slušely vlněné „přehozy“, dámám šaty s bohatě nabíranou sukní v kombinaci s přiléhavými kalhotami a vše vkusně doplňovaly klobouky.
Finále večera patřilo značce E.daniely neboli Daniele Flejšarové a Evě Janouškové. Zkombinovat výrazné pruhy s gobelínovými vzory a tvídy zvládnou jen opravdoví odborníci. Pozornost vzbudily barevné kabáty i elegantní černé šaty a následnou plejádu pruhovaných blůzek a vypracovaných kostýmů uzavřela společenská róba, jejíž materiál byl jakoby vystřižen z denního tisku.
Zajímavým výrobkem veletrhu, který přitahoval pozornost byly punčochy, které nestahují, nelepí se na šaty, nepouštějí oka, nohy se v nich nepotí a vlastně je ani necítíte. Sen horkých letních dnů? Nikoli, jde o vynález japonského chemika, který znamená revoluci v punčochovém průmyslu. Punčochy ve spreji Air Stocking vytvářejí na pokožce hebký a prodyšný mikrofilm, který zakryje jizvy, křečové žilky i další nedostatky, navíc obsahuje UV filtr a má hydratační a antibakteriální účinky. Pro Evropanky bude po dlouhé zimě výhodou také efekt opálenosti, zanedbatelný není ani estetičtější vzhled nohou v otevřených sandálech a možnost uplatnit nalakované nehty. Aplikace je velmi jednoduchá, a přestože Air Stocking vydrží i v bazénu nebo pod sprchou, ke jejich odstranění stačí teplá voda a mýdlo.
Uvedení na český trh bylo na veletrhu STYL provázeno tiskovou konferencí, které se zúčastnil i pan Shuichi Munakata, generální manažer výrobní firmy NISSIN MEDICO. Inspirací k vynálezu podle něj bylo japonské vlhké a horké podnebí v kombinaci s nezbytností oblékat si punčochy do práce. Air Stocking proto na japonském trhu slavily velký úspěch. „V letní sezoně roku 2003 se zde prodalo asi milion balení,“ uvedl S. Munakata. Pro letošek firma očekává boom na americkém trhu a také v dalších zemích jihovýchodní Asie. Stranou nezůstane ani Evropa, kde byla první smlouva o výhradním zastoupení podepsána právě s firmou VYDO-CZ a vztahuje se nejen na český, ale také slovenský a maďarský trh. V současnosti se připravují smlouvy s distributory ve Francii, Itálii a Španělsku.
Punčochy Air Stocking budou na českém trhu k dispozici od dubna. Dodávat se budou ve třech barevných odstínech a jedno balení v maloobchodní ceně 777 korun vystačí na dvacet až čtyřicet aplikací – podle délky sukně a zvoleného nástřiku nad kolena či po celé délce nohou. „Spray bude distribuován prostřednictvím vybrané sítě butiků, prodejen obuvi, spodního prádla a parfumerií,“ informoval generální ředitel společnosti VYDO-CZ Jiří Vystavěl.